زمان مناسب برای کوچ و جابجایی به مناطق جنوبی


یکی از رایج ترین ولازم ترین امورات برای زنبوردار کوچ وجابجایی است و زنبوردار باید با توجه به شناخت و سوابق گذشته خود جهت بهره گیری از طبیعت و برداشت عسل بیشتر مرتب در حال کوچ به مناطق پر بازده باشد.

در این خصوص کوچ به مناطقی که بتوان درآن زنبورسازی کرد و کندو را مهیای زمستانگذرانی نمود کمتر دیده شده و متاسفانه و به آن توجهی نمیشود
معمولا درمناطق سرد سیر و خوش آب وهوا ، کندوها قبل از فصل پاییز کم کم شروع به ریزش جمعیت کرده و با شروع پاییز به خوشه میروند واین درحالی است که بر اساس تحقیقات انجام شده وتجارب به دست آمده زنبورهای متولد نیمه دوم سال و متولدین مهرماه به بعد زنبورهای ماندگار و زمستانگذران کلنی ویا به تعبیری نشانگر جمعیت واقعی کندو برای استارت بهاره است ولی این مهم در کوچ به موقع به مناطق گرمسیر به دلایل مختلف در نظر گرفته نمی شود.
کندویی که در اوایل پاییز به خوشه رفته و نیمی از سال را قصد استراحت دارد قطعا استارت بهاره قویی نخواهد داشت.
برخی معتقدند که ملکه باید مقداری از سال را استراحت کند و حتی با این استراحت ، کلنی به نوعی به مقابله طبیعی با بیماریها و انگل ها وادار میشود ، که در پاسخ باید عرض داشت که ملکه در بهترین حالت ممکن ، 50 درصد حجم تخمگذاری خود را در همان یکسال اول انجام می دهد که بر این اساس برای ملکه ای که قرار نیست مدت زیادی سرپرستی کلنی را بر عهده داشته باشد باید بیشترین بهره را از ملکه کشید و استراحت دادن بی معناست و میتوان این نظریه را رد کرد .
ملکه های کندوهای گرمسیری به دلیل اقلیم زیست محیطی خود غالبا تخمریزی خود را یا قطع نکرده ویا برای مدت بسیار کمی تخمریزی را قطع میکنند و بدلیل تخمریزی خوب ملکه در پاییز وماندگاری نسل به دنیا آمده برای زمستان گذرانی غالبا از کندوهایی که از دیگر مناطق به جنوب کوچ داده میشوند استارت بهاره قویتر وسریعتری را داشته وخواهند داشت.
لذا پیشنهاد میگردد زنبوردارانی که قصد کوچ زمستانه را دارند در اوایل پاییز که در جنوب مصادف با از بین رفتن فصل گرم و جان گیری مجدد طبیعت و همچنین شروع مجدد فعالیت کلنی است ، اقدام به کوچ دادن نمایند.
هزینه های کوچ و دوری از خانواده وسختی های حاشیه ای طلب میکند تا استفاده بهینه ای از آن صورت پذیرد و این استفاده در استارت سریع وقوی بهاره رنج همه سختی ها را از تن زنبوردار به در خواهد برد .